FISKEHISTORIER

LÄS FISKEHISTORIER

Fiske på Island

Skriven av Anton Johansson från Sverige.

Sommaren 2015 tog vi oss äntligen till Island, landet som jag har hört så mycket gott om. Att få uppleva den isländska kulturen var någonting vi alla såg fram emot, men främst ville vi så klart dit för att uppleva den omtalade naturen som finns på ön. Jag hittade en blogg innan vi åkte som jag använde för att se vilka fiskar man kan förvänta sig att hitta i det isländska vattnet. De har mång... GÅ VIDARE FÖR ATT LÄSA MER!

Havsöringsfiske i Skåne

Skriven av Conny Charlsen från Skåne.

Gick en dag i förra veckan och hade magkänsla på bra havsöringsfiske på kvällen på den nya platsen på sydkusten (Skåne). Åker dit, möts av väldigt mörkt vatten och lite vågor, men vågorna rullade fint in mot land. Sydvästvindar runt 6-8 m/s i byar. Klassiker, tände en cigg riggade upp och traskade ut med min vän Andreas. Började med mina hederliga Gladsax snapsbeten (favoriter), men dom vill... GÅ VIDARE FÖR ATT LÄSA MER!

Jag visste inte mycket om fiske

Skriven av Daniel Huang från Dallas, USA.

När jag var ung visste jag inte mycket om fiske. Jag gillade inte ens smaken av fisk. I vissa butiker måste du fånga din egen fisk om du vill köpa en. I butiken finns det en stor tank med många fiskar. Olika fiskar finns i olika tankar (samt för humrar och krabbor). Om du vill köpa en måste du stoppa handen (och även armen) i vattnet, greppa en fisk, ta den ur vattnet, och lägga den på disken. Du kan också ta hjälp av en t... GÅ VIDARE FÖR ATT LÄSA MER!

Fast på grunt vatten

Skriven av Benjamin från Everöd.

Det var en dag i juli eller augusti när jag var ute och fiskade med min morbror, vi fick många gäddor under dagen. Men på kvällen innan vi skulle åka hem körde vi in i en vik där det var svårt att ta sig in för att det var grunt, så när vi skulle ut därifrån fastnade vi så att vi inte kom loss. Min morbror fick låna mina gummistövlar och hoppa i vattnet för att försöka putta loss oss s&ari... GÅ VIDARE FÖR ATT LÄSA MER!

När jag fiskade gädda

Skriven av Don Carlsson från Stockholm Ekerö .

Hej jag heter Don Carlsson och ska fylla tolv år, och jag ska till södra Norrland = Hälsingland Hudiksvall i en ganska så stor Sjö inne i skogen. Jag packade kniv avkrokare, vågen, dragen och nu så ska jag åka... Jag har redan beställt en biljett. DAG TVÅ!!!!!!!! Så nu har jag sovit men nu ska jag fiska, jag går ner till båten och åker ut. Nu är jag framme, jag ska köra med ett skeddrag i dag. Jag... GÅ VIDARE FÖR ATT LÄSA MER!

En blöt fiskehistoria

Skriven av Anita Dahlberg från Grönskåra.

En gång skulle jag, min kille och en kompis ut och fiska i Möcklasjö i mörkaste Småland. Det var en helt underbar sommarkväll i juli månad. Vi hade köpt fiskekort, packat alla spön och drag; ja vi var laddade inför fiskekvällen helt enkelt. Vi hyrde en båt och gav oss ut på sjön, det kändes lite vingligt i båten för vår kompis var både överviktig och drack alltid öl. Min kille tyck... GÅ VIDARE FÖR ATT LÄSA MER!

Kräftfiske med snöpligt slut

En gång för mer än 35 år sedan skulle jag och min kille fiska kräftor. Jag hade aldrig fiskat sådana nypande monster förut, så jag var livrädd. På den tiden handlade det om att handplocka kräftor med en ficklampa i ena handen och snabbt greppa tag över ryggen på kräftorna med den andra innan dom backade, annars var det kört att få tag på dom. Till saken hör att min kille hade fyllt år, o... GÅ VIDARE FÖR ATT LÄSA MER!

Gädda hoppar i båten

Skriven av Mikael Nilsson från Varberg.

Min mamma kom från byn Vormträsk, några mil nordost om Lycksele. Jag tillbringade där mina barndomssommrar och tyckte det var helt underbart att åka dit i bil på 60-talet. Det tog på den tiden 3 dagar att åka upp dit ifrån Halland, Getinge. Men mina barndoms fiskeminnen har lockat upp mig flera gånger i vuxen ålder också. Sommaren 2011 åkte min fru och jag upp. Vi fixade metmask hemmifrån, då det finns ett... GÅ VIDARE FÖR ATT LÄSA MER!

Ro din jävel!

Skriven av Anita Dahlberg från Grönskåra.

Följande historia utspelade sig en kväll för länge sedan när jag och min kille skulle ut och fiska. Vi brukade göra det efter jobbet för att vi tyckte det var en skön avkoppling att bara få sätta sig i en gammal eka och ro ut på den solglittrande sjön mitt ute i skogen där hemma. Vi hade alltid med oss varsitt 10-literspann för att förvara vår fångst i, och det visade sig att det var tur att vi hade med oss ... GÅ VIDARE FÖR ATT LÄSA MER!

Du har napp!

En gång när jag var ung, var min kille och jag ute och fiskade tillsammans med två andra killkompisar. Jag hade köpt mitt allra första kastspö och en gulddroppe att fiska med; så nu skulle jag äntligen få pröva min fiskelycka. Vi hade en gammal eka som bokstavligen läckte som ett såll. Så det gällde för alla i båten att ösa vattnet ur båten med jämna mellanrum. Väl ute på sjö... GÅ VIDARE FÖR ATT LÄSA MER!

Plötsligt händer det

Skriven av Staffan Serlander från Ludvika.

- Gräsklippning/trimning på kolonilotten och under kvällen trevlig grillning med tillhörande dryckjom. Näst sista semesterveckan 2009 höll på att ta slut, det var onsdag och frustrationen om att inte hinna med någonting vettigt innan semestern skulle avslutas gjorde sig återigen påmind. - Dagarna före så hade jag inhandlat fyra kraftfulla båtspön och några halvdana multiplikatorrullar, väl lämpade f&... GÅ VIDARE FÖR ATT LÄSA MER!

Fisketräning

Skriven av Anders Karlsson från Linköping.

Idag var det återigen dags för en tur till Stångån. Jag körde Jerk-bait och Daniel S körde spinnfiske, men han testade även sitt Ultra Light utrustning. I och med att det är fullmåne på onsdag så hade vi inte så höga förväntningar på fisket. Däremot så tänkte vi få lite soltimmar och samtidigt testa lite nya tekniker. Det slutade mycket riktigt med 0 fiskar, så första Gäd... GÅ VIDARE FÖR ATT LÄSA MER!

En drömfisk

Skriven av Börje Eriksson från Katrineholm.

Det är sommar och en solvarm vindstilla dag. Sjön ligger blank, Nattsländor kanar på ytan. Långa sträckor. Så slutar sländans vågor i ett smackande vak, Flera sländor försvinner. Det är fina fiskar i farten. Breda grå ryggar. En hög fena skymtar. Tittar på sländorna ute i sjön. Vaken flyttas närmre land. Jag kan snart nå ut till fiskarna om vakandet fortsätter. Jag väntar. Njuter av... GÅ VIDARE FÖR ATT LÄSA MER!

Gäddmadam hälsar på

Skriven av Mattias Procheus från Rönninge.

Denna händelse uppenbarade sig för ungefär 9 år sedan, när jag var ca 7 år. Som vanligt var jag helt lyriskt innan vi skulle åka ut till vårt sommarställe som ligger på en ö utanför Furesund, Blidö. När vi väl var ute tillbringade jag tiden att ligga i vattnet och jaga små spigg eller att glida tyst och lugnt genom viken och spana efter det stora braxstimmet som årligen kom dit för leken. Det ... GÅ VIDARE FÖR ATT LÄSA MER!

Midnatt i Torne älv

Skriven av Jari Rydberg från Borlänge.

Jag brukade sova långt in på eftermiddagen, efter mina nattliga fiske strapatser i våran stora och mäktiga gräns älv i norr. Klockan var nog 17:00 när jag vaknade. Jag steg upp ur den varma sängen och gluttade ut mellan gardinerna. Det blåste så att träden låg nästa ner efter marken, hur blir det i kväll då?... tänkte jag. Klädde på mig och kramade om min underbara familj och berättade det so... GÅ VIDARE FÖR ATT LÄSA MER!

Bita sig i arslet

Kan det vara möjligt, att man kan bita sig själv i arslet? Nu undrar ni säkert vad i hela friden är det för en fråga. Jo, det skall jag tala om för er. Det här med att kunna bita sig själv där bak, det är absolut möjligt. Om ni frågar mig så vet jag en som har gjort det. Personen i fråga var min far, han har bitit sig själv där bak. Jag skall berätta hur det gick till. Våran familj bru... GÅ VIDARE FÖR ATT LÄSA MER!

Torneälven

Skriven av Jari Rydberg från Borlänge.

Jag stannar till ovanför nacken för att få se om harren vaknat till liv efter dagens gassande sol. Sländor kläcker på vatten ytan, nu om någonsin borde harren lockas att visa sig. Jag sätter mig ner en stund för att avlasta ryggen, det börjar kännas att man fiskat några nätter nu. Sländorna som flyter förbi med älven ser precis ut som små segelbåtar där de får skjuts över vatten... GÅ VIDARE FÖR ATT LÄSA MER!

Skönheten som blev ett monster

I min ungdom fiskade jag ofta i en sjö strax utanför Falun vid namn Varpan. Jag brukade åka upp till dess norra inlopp för att meta, där kunde du få olika slags fisk att nappa. En gång var jag där med en barndoms kamrat för att just meta. Vi hade ett flertal kast spön ute och när det oväntat högg en fisk hann vi inte veva upp de andra spöna innan fisken trasslat till dessa något så förskräckligt. ... GÅ VIDARE FÖR ATT LÄSA MER!

Kalabaliken på Varpan

Skriven av Jari Rydberg från Borlänge.

Min fiskebroder och jag fiskade en sommar ganska ofta i sjön Varpan. En bekant till min fiske kompis bor alldeles vid sjön, så vi lånade hans eka för att ro drag i sjön. Det var en riktigt varm sommar dag, jag hade sparkat av mig kängorna redan i bilen på väg till sjön. Medans vi rodde ut med ekan från land hälsade måsarna oss inte välkomna ut på sjön. De dök ner från skyn slikt bombplan och svi... GÅ VIDARE FÖR ATT LÄSA MER!

Bäcken utan namn

En höst för några år sedan var jag ute i skogen för att plocka lingon. Det var fortfarande varmt i luften denna sena augusti morgon. Just den här skogen var för mig välbekant efter mina tidigare besök. Jag hade många gånger plockat både blåbär och just lingon där tidigare med ett gott resultat. Jag kom fram till hygget som bredde ut sig framför mig. Här brukade det finnas obegränsat med li... GÅ VIDARE FÖR ATT LÄSA MER!

Harriket

Skriven av Jari Rydberg från Borlänge.

På mina fisketurer upp till midnatts solens land har jag många gånger förundrats över hur mycket harr det finns här uppe. Ibland stöter man på små till medel stora fiskar och nästa gång är de riktigt stora. Jag brukar kalla de stora för Skogaholms limpor, det kändes som om man hade en bröd limpa i händerna när men håller i en av de riktigt stora harrarna. Det är inte ofta men det hän... GÅ VIDARE FÖR ATT LÄSA MER!

Historien om Todo og Regnbuelaksen

Skriven av Bjørn "Todo" från Stokmarknes - Norge.

Jeg er en fiskegal liten Hobbit, som elsker alt som har med fisk og/eller fiske å gjøre. Som alle andre Hobbitter elsker jeg å spise, ikke så mye om gangen, men jevnt og trutt. Jeg starter gjerne dagen med 2-3 frokoster. Spiser fem skiver nybakt Hobbit-brød med selvrøkt makrel og drikker to glass melk, til forfrokost. Deretter stapper jeg pipa, og slapper av med å blåse røykskyer formet som fisker. Lærte å blåse torskesk... GÅ VIDARE FÖR ATT LÄSA MER!