FISKEHISTORIER

Fiske på Island

Skriven av Anton Johansson från Sverige

Sommaren 2015 tog vi oss äntligen till Island, landet som jag har hört så mycket gott om. Att få uppleva den isländska kulturen var någonting vi alla såg fram emot, men främst ville vi så klart dit för att uppleva den omtalade naturen som finns på ön.

Jag hittade en blogg innan vi åkte som jag använde för att se vilka fiskar man kan förvänta sig att hitta i det isländska vattnet. De har många speciella arter, men bland de vanligare som man fiskar gäller det främst öring och lax.

Efter en heldagsutflykt till två olika nationalparker där vi fick se aktiva gejsrar och vulkaner så skulle vi ut på resans höjdpunkt – midnattsfiske. Eftersom att Island ligger ännu mer norrut än vad Sverige gör så innebär det också att dem har midnattssol, vilket är helt underbart. Det är tyst och stilla, eftersom det är mitt i natten, men ändå känns det som att vi är och fiskar mitt på ljusa dan.

Tillsammans med en guide så hade vi en båt för oss själva. Med mig på resan hade jag min fru och min son. Det var ett speciellt ögonblick för mig att få vara ute i naturen på det sättet med dem båda. De senaste åren har jag levt i Singapore, där min fru kommer ifrån, och dem har inte samma intresse för sportfiske där borta. Under hela min sons uppväxt hade jag berättat för honom om naturen i Norden och hur fantastiskt det är att få vara en del utav den.

Min fru har ett stort intresse i matlagning, så innan när jag varit ut på fiskeresor så har hon nästan varit lika exalterad som jag. Beroende på vilken fisk jag kom hem med, så tillagade hon den efter olika recept som passade till. Hela familjen älskar fisk, inte bara för smakens skull, utan också för att det är så väldigt nyttigt. Mycket Omega 3 samt D-vitaminer gör att många hävdar att fisk kan vara den maträtt som är absolut bäst för oss.

För att alla skulle få vara en del utav fiskandet, så använda vi oss utav simpla metspön. Lugnet man kände visste inga gränser. Jag tänkte bara att oavsett en fisk på kroken eller ej, så var jag otroligt nöjd. Men efter ett tag så lyckades jag fiska upp en lax, och fiskelyckan tog inte slut där. Genom att ha visat upp ett otroligt tålamod så drog min son upp en liten öring, på sin första fiskeresa någonsin.
En glädje och stolthet spred sig i min kropp, och även i hans av att döma på reaktionen.

Island har gett mig ett minne för livet. Inte världens mest spektakulära fiskehistoria, men för mig den absolut roligaste i mitt liv. Jag och min familj rekommenderar verkligen att man åker dit!